Højt at flyve…
Højt at flyve…
Vi har alle prøvet at slå et godt drive. Fornemmelsen af det perfekte træf og synet af bolden som svæver ned over fairway.
Langt, langt ned over fairway!
Vi holder slut-stancen lidt længere end sædvanligt, samler roligt teen op, nikker indforstået til medspillerne og forlader teestedet med en rolig og selvfølgelig mine. Det er jo en gentleman-sport med visse etikette regler.
Men indeni bruser jubelen og det kan være svært at holde masken. Følelsen holder ved, og når vi først har prøvet det én gang, bruger vi stort set al vores tid på golfbanen til at prøve at genskabe disse magiske øjeblikke.
Den mere kedelige og golf-tekniske version af et ’godt drive’ defineres som det længst mulige, kontrollerbare slag, og her har standarderne ændret sig markant de sidste to årtier. I gamle dage skulle driveren slå forholdsvis fladt og langt, med masser af rul, men sådan er det ikke længere.
Nye materialer har øget såvel kølle- som bold-hastighed, samt ændret måden hvorpå bolden opfører sig i luften. Dette har ført til en ny opfattelse af den mest hensigtsmæssige boldflugt.
Det har de seneste 10 år været almindelig accepteret, at den boldflugt som giver det længste slag er væsentlig højere og med mindre spin end i ’gamle dage’. Bolden skal starte stejlere og stige hurtigere end før i tiden. Til gengæld skal bolden have mindre backspin for at undgå at den stiger for meget – specielt i modvind.
Dette er alt sammen ’gamle’ nyheder for udstyrs-producenter og tour-spillere, men det har knebet lidt med at viderebringe budskabet til os almindelige golfspillere. Vi render stadig rundt og slår alt for flade drives, med alt for megen backspin.
Langt de fleste golfspillere vil således kunne vinde betydelig længde på både mod- og medvind-drives ved at få højere udgangsvinkel og reduceret spin. Dette er uanset om vi svinger med 100 eller 200 km/t.
Hvad kan vi gøre?
Højere udgangsvinkel opnås ved at skifte til en driver med højere loft (flere grader)samt lavere tyngdepunkt. Det siger sig selv, at et højere loft vil sende bolden afsted i en stejlere vinkel. Et lavere og mere bagudliggende tyngdepunkt i køllehovedet hjælper bolden yderligere op i luften.
Reduceret spin er en lidt mere kompliceret affære, hvor der skal arbejdes med forskellige skaft-typer og stivheder. Svingtekniske rettelser kan være nødvendige for at reducere spinnet.
Besøg din lokale Golf Experten og få målt udgangsvinkel og spin. Der er adskillige meter at hente i en driver som passer til dig.